Zatory płatnicze, opóźnienia w płatnościach za faktury, nieściągalne należności, upadłość kontrahenta – te i wiele innych zagrożeń czyha na każdego przedsiębiorcę i firmę uczestniczących w codziennym obrocie gospodarczym. Kłopoty z odzyskaniem swoich pieniędzy często przeradzają się w głębsze problemu i mogą doprowadzić nawet do bankructwa i konieczności zamknięcia dobrze prosperującego biznesu. Monitorowanie i kontrolowanie należności to w związku z tym jeden z podstawowych obowiązków właścicieli lub managerów firm.
Weryfikacja kontrahentów
Skuteczny monitoring płatności i profesjonalny system zarządzania należnościami, rozpoczyna się już na etapie weryfikacji przyszłych kontrahentów. Potencjalny Klient zgłaszający się do firmy, powinien być sprawdzony pod kątem jego wiarygodności kredytowej, płynności finansowej czy też po prostu zwyczajów płatniczych. Zakres takiej weryfikacji uzależniony jest oczywiście od skali współpracy, perspektyw jej rozwoju, stosowanych terminów płatności itd.
Podstawowe weryfikacja kontrahenta nie jest trudna. Sprawdzenie firmy przy użycie bezpłatnych i ogólnie dostępnych narzędzi online może nam dać wiele istotnych informacji. Czas funkcjonowania na rynku, wskazanie właściciel i osób zarządzających, powiązania gospodarcze, występowanie na internetowych giełdach wierzytelności i wiele innych danych możemy uzyskać tylko dzięki umiejętnemu użyciu przeglądarki internetowe.
Co jeszcze należy sprawdzić?
Bardziej szczegółowe informacje, takie jak na przykład historia kontrahenta w rejestrach dłużników, analiza danych finansowych, ocena ryzyka kredytowego może wymagać dostępu do narzędzi płatnych (abonamenty biur informacji gospodarczych). Koszty ponoszone na pozyskanie tych szczegółowych informacji powinny być jednak traktowane jako inwestycja w przyszłość i rozwój firmy oraz spokój jej właścicieli.
Trzeba pamiętać, że weryfikacja kontrahentów to zadanie czasochłonne i w przypadku szybkiego rozwoju firmy, poszerzania bazy klientów i kontrahentów, może wymagać zatrudnienia osób odpowiedzialnych tylko za sprawdzanie klientów. W takiej sytuacji warto przekalkulować, czy opłacalniejszy nie okaże się outsourcing usług monitorowania kontrahentów. Wiele firm zajmujących się windykacją i zarządzaniem należnościami oferuje także usługi monitorowania i sprawdzania kontrahentów.
Istotne jest aby sprawdzanie firm nie było zaniedbane. Weryfikacja kontrahentów to najlepszy sposób zapobiegania poważniejszym problemom z odzyskiwanie należności.
Część informacji pochodzi ze strony: www.sceptyk.pl.